Filmer
Internet Movie Database
Form og innhold
Gutten med sykkelen (Dardenne & Dardenne, 2011) handler om en 11-årig gutt som er forlatt av sine foreldre. Han møter en voksen som ser hva gutten virkelig trenger og er villig til å hjelpe, selv om det koster. Filmen gir gode eksempler på taktfull og omtenksom ledelse (van Manen, 1993, 2012).
Filmen fikk gullpalmen av storjuryen i Cannes i 2011. Den er regissert av to brødre: Jean Pierre og Luc Dardenne fra Liège i Belgia, ikke så langt fra Tyskland. Liège er en by med tradisjoner innen kull- og stålindustrien. Dardenne-brødrene begynte å lage filmer sammen på slutten av 1970-tallet. De begynte med dokumentarfilmer og har etter 1995 laget en rekke tankevekkende spillefilmer – mange av filmene er fra det samme industriområdet som de selv vokste opp i.
Vi møter 11-åringen Cyril på en barnehjem. Faren, som han tidligere bodde sammen med, har flyttet ut uten å oppgi hvor han er, og han har dessuten tatt med seg sykkelen til Cyril uten å si fra. Moren får vi ikke vite noe om. Når voksne forsøker å bestemme over Cyril, møter han det med avvisning, fysisk motstand og løgner. Den andre hovedpersonen i filmen er frisøren Samantha. Hun kommer tilfeldig inn i livet til Cyril, men får stor betydning. Hun knytter bånd til Cyril og prøver å gjette hva som kan være en god fremtid for ham. Men Cyril knytter også bånd til Wes, en ung kriminell gjengleder i nabolaget.
En persons egenskaper og forutsetninger er fra starten av skjult. Muligheten for å dannes som menneske kommer etter hvert til syne gjennom det personen gjør og sier, og i den måten som personen gjør og sier det på: gester som personen viser med kroppen og det som øynene og ansiktet forteller. All oppdragelse av barn må ta utgangspunkt i en forståelse av barnas forutsetninger generelt og i det enkelte unike barnets beredskap for å dannes som menneske (Herbart, 1806/1970, s. 98–99; Mollenhauer, 1996, kap. 3). Filmen gir en realistisk fremstilling av 11-åringen Cyrils muligheter − både til godt og vondt – muligheter som åpnes når han gjennom sine valg danner seg selv som menneske. Utgangspunktet er bestemte biologiske forutsetninger, spesielle livsformer som han lever i, og relasjonen til personer som han ser opp til og lar seg påvirke av. Barnet danner seg selv ved å velge å handle aktivt i møte med slike bestemte impulser, forventninger og krav. Etter at Cyril har gjort avgjørende erfaringer, hører vi rolig klassisk musikk i filmen. Det åpner for ettertanke.
Etter filmen kan det være aktuelt å samtale om hva Cyril opplever og påvirkes av i sitt nærmiljø og hvordan han reagerer og handler i de ulike situasjonene som vi ser ham i. Hvilke motiver synes å være avgjørende for det Cyril velger å gjøre i de ulike situasjonene i filmen, og hva skjer med ham som person i løpet av filmen? Tilsvarende er det aktuelt å samtale om hva Samantha opplever og hva hun velger å gjøre og si i ulike scener i filmen. Hva kan vi voksne som er nær barn lære av Samantha? Hva forteller filmen om det å ta ansvar?
Temaer
Destruktive livsformer, Egennytte, Løgn og hykleri, Forventninger og krav, Uventede reaksjoner, Innlevelse i barnets situasjon (empati), Takt, Mot, Ubetinget kjærlighet (nestekjærlighet), Moralsk visdom (dømmekraft), Tålmodighet, Vold, Hat, Tilgivelse
Supplerende kunstverk
Bilder
Krogh, C. (1897). Gode venner [Olje på lerret]. Nasjonalmuseet. Beskrivelse i Oppbyggelige eksempler.
Ghirlandaio, D. (ca. 1490). Portrait d’un vieillard et d’un jeune garçon / Portrett av en gammel mann og en ung gutt [Tempera på treplate 62 x 46 cm]. Musée du Louvre.
Filmer
Dardenne, L., og Dardenne, J.-P. (regissører). (2003). The Son / Le fils [DVD fransk tale og engelske tekster, 100 min.]. London: Artificial Eye. Platekompaniet. Beskrivelse i Oppbyggelige eksempler.
Dardenne, J.-P. & Dardenne, L. (Regissører). (2005). L’enfant/Barnet [95 min. DVD fransk tale, norske tekster]. Scanbox Entertainment Norway. DVD The Child (100 min. Fransk tale, engelske tekster) Platekompaniet.
Hancock, J. L. (Regissør). (2009). The blind side [122 min. Engelsk tale, norske tekster]. DVD eller Blu-ray fra Platekompaniet. Strømming via SF-anytime.
Ponti, E. (Regissør). (2020). La vita davanti a sé / Med livet foran seg [94 min. Italiensk tale, norske tekster]. Strømming via Netflix.
Payne, A. (Regissør). (2023). The holdovers [133 min. Engelsk tale, norske tekster]. Strømming via SF-anytime.
Musikk
Beethoven, L. van (2003). Pianokonsert nr. 5 i Ess-dur, Op. 73. II. Adagio un poco mosso. P.-L. Aimard (piano) N. Harnouncourt (dir.) Spotify (7:33). Dette verket brukes tre ganger i filmen Gutten med sykkelen – etter at Cyril har gjort avgjørende erfaringer.
Chapin, H. (1974). Cat’s in the cradle. YouTube (3:48).
Tekster
Korczak, J. (2016). Barnets rett til respekt (A. Banach & I. T. Thoresen, Overs.). Cappelen Damm akademisk. (Opprinnelig utgitt 1929).
Tilgang og referanser
Dardenne, J.-P. & Dardenne, L. (Regissører). (2011). Le gamin au velo / Gutten med sykkelen. Strømming via SF anytime (84 min. Fransk tale, norske tekster). DVD Star Media Entertainment AS. Lån via offentlig bibliotek, f.eks. Bergen Offentlige Bibliotek.
DVD (fransk tale, engelske tekster ) kan kjøpes via Platekompaniet.
Herbart, J. F. (1970). Omriss av pedagogiske forelesninger: Innledning (A. Arne, Overs.). I R. Myhre (Red.), Store pedagoger i egne skrifter: Idealisme og positivisme (Bd. bd. 4, s. 97–99). Fabritius. NB Digital. (Opprinnelig utgitt 1806)
Mollenhauer, K. (1996). Glemte sammenhenger: Om kultur og oppdragelse (S. M. Wivestad, Overs.). Ad Notam Gyldendal. NB Digital. (Opprinnelig utgitt 1983)
Van Manen, M. (1993). Pedagogisk takt: Betydningen av pedagogisk omtenksomhet (S. Mellin-Olsen, Red.). Caspar forlag. NB Digital.
Van Manen, M. (2012). The call of pedagogy as the call of contact. Phenomenology & Practice, 6(2), 8–34.
Erfaringer
Filmen har vært brukt i 2018–2022 som utgangspunkt for samtale i grupper av lærerstudenter ved NLA Høgskolen som har valgt å skrive masteroppgave i pedagogikk. Samtalene har vært knyttet til Klaus Mollenhauers begrep ‘danningsberedskap’, dvs. en persons beredskap for å dannes som menneske ved å møte ulike impulser med sin egen aktive virksomhet.
Hvis du har erfaringer med det som er beskrevet her eller har assosiasjoner til andre kunstverk, eller hvis du ser feil og har kommentarer: Send e-post til
Beskrivelse
ved Stein M. Wivestad 13.12.2024