Filmer

Améris, Jean-Pierre 

Marie Heurtin / Marie’s story / Historien om Marie

Internet Movie Database

Form og innhold

Som voksne kan vi komme i kontakt med barn og unge som utfordrer oss på ulike måter. Filmen viser hvordan en ung, håpefull nonne blir satt på prøve når hun får ansvaret for en døvblind jente, som aldri har hatt kontakt med verden utenfor sitt eget hjem. 
    Historien om Marie (95 minutter, fransk tale, norske tekster) er regissert av Jean-Pierre Améris (2014). Handlingen finner sted i Frankrike og er basert på en sann historie om 14 år gamle «Marie Heurtin» (2023) som ble født både døv og blind i 1885. Marie kan ikke kommunisere med omverdenen og blir diagnostisert som «åndssvak». Maries far, som er håndverker, vil ikke følge legens råd om å få Marie innlagt på asyl. Derfor kontakter han Larnay-instituttet i Frankrike, et kloster der nonner vier livet sitt til døve jenter. En av nonnene, søster Marguerite, kjenner seg kallet til å ta seg av Marie. Dette til tross for at hun ikke har erfaring med å undervise døvblinde, og at hun selv lider av en alvorlig lungesykdom. Hun beskriver Marie som «en pike som er innestengt i en verden av mørke og stillhet». Klosterets abbedisse mener at søster Marguerite ikke kan ta seg ordentlig av Marie, men søster Marguerite klarer etter hvert å overtale abbedissen, og Marie får flytte inn hos nonnene.
    Maries første tid i klosteret blir vanskelig for både Marie og søster Marguerite. Marie er ikke vant til å ha på seg klær og sko, hun har ikke blitt oppdratt til å sitte pent ved bordet og spise, og hun klatrer høyt opp i trær når hun vil gjemme seg. De andre jentene som bor i klosteret «erter» Marie, og det er tydelig at Marie føler både tristhet, frykt, fortvilelse og sinne. Filmen tar oss gjennom Maries utvikling i klosteret, hvor hun knytter sterke bånd til søster Marguerite, som gjør alt hun kan for å hjelpe Marie til å lære et språk. Marie har en lommekniv som hun er veldig glad i. Filmen viser et gjennombrudd i Maries forståelse av språk når hun oppdager at tegnspråk-tegnet for 'kniv' kan symbolisere hennes egen lommekniv. 
    Historien om Marie Heurtin (1885-1921) og søster Marguerite (1860-1910) ved Larnay-intstituttet har flere trekk som likner på en norsk historie. Boken Talegaven – fra Ragnhild til Helen Keller av Hilde Diesen (2021) handler om Ragnhild Tollefsdatter Kaata (1873-1947) som vokste opp på en husmannsplass i Valdres. Hun fikk skarlagensfeber og ble døvblind i treårsalderen. Da hun var 14 år, fikk hun komme til Hamar døveskole og fikk Elias Hofgaard (1856-1906) som lærer. Han var skolestyrer ved Hamar døveskole (Arnesen, 2022). Diesens bok gir et interessant innblikk i spesialpedagogikk i Norge på slutten av 1800-tallet. Da Helen Keller (1880-1968) var ni år gammel, ble hun kjent med fortellingen om Ragnhild, og det inspirerte henne til å lære å tale i tillegg til å skrive. Historien er kort fortalt av Ola Bjørlo Strande (2018). 
    Det synes å være flere veier inn til språk for de som er døvblinde. Marie lærte via tegnspråk, Ragnhild via lek med pust, pappbokstaver og berøring av lærerens leppe og hals, og Helen Keller først via skriving. I et kapittel om «Døvblinde barn» sier Edvard Befring (2020, kap. 15) følgende «Til ettertanke: … det meste er mulig selv om det ser håpløst ut. En sentral forutsetning består i at funksjonshemma barn omgis av kompetente fagpersoner som møter dem med tiltro, inspirasjon og positive forventninger» (s. 172). Historien om Marie er en følelsesladet historie som viser hvordan man i pedagogisk sammenheng kommer i berøring med eksistensielle temaer. Filmen løfter frem viktigheten og verdien av nære relasjoner mellom voksne og barn, der den voksne søker å forstå barnet ut fra barnets egen opplevelse og ut fra barnets unike eksistens i konkrete situasjoner.

Temaer

Ubetinget kjærlighet, Tålmodighet, Ensomhet, Håp, Vennskap, Lengsel, Atskillelse, Tilhørighet, Død, Mening, Tro og tillit, Spesialpedagogikk, Døvblindhet

Supplerende kunstverk

Bilder

Munch, E. (1899-1900). Den døde mor. Olje på lerret 99 x 90 cm, Kunsthallen Bremen.

Filmer

Saitô, H. (Regissør). (1990/2012). Mummitrollet: Det usynlige barnet [DVD ca. 42 min.] Oslo: SFNorge. Se beskrivelse i Oppbyggelige eksempler.

Sverák, J. (Regissør). (2005). Kolya [DVD, 101 min., tjekkisk og russisk tale, norske tekster]. Star Media Entertainment. Se beskrivelse og om Tilgang i Oppbyggelige eksempler.

Truffaut, F. (Regissør). (1970). L'enfant sauvage / The wild child [1:21:10 Strømming via Internet Archive, fransk tale med engelske tekster]. United Artists.

Truffaut, F. (Regissør). (2001). The wild child [1:25:00 DVD, fransk tale og engelsk undertekst]. MGM Home Entertainment. (Opprinnelig utgitt 1970).

Musikk

Dvořák, A. (1894/2021). Hospodin jest můj pastýř/Herren er min hyrde, Biblical Songs, Op. 99 No. 4. Spotify  (Opprinnelig utgitt 1894). Omtale og parallell tsjekkisk og norsk tekst er tilgjengelig her.

Tekster

Bibelen, Salmenes bok (Salme 23:1-6)
Bjørneboe, J. (2018). Jonas. Pax Forlag. NB Digital.
Jansson, T. (1999). Det usynlige barnet (G. Malmström, overs.). I: T. Jansson, Det usynlige barnet og andre fortellinger (s. 81-94). NB Digital. Den er også tilgjengelig som lydbok

Tilgang og referanser

Améris, J.-P. (Regissør). (2014). Marie Heurtin / Marie's story / Historien om Marie [95 min., fransk tale, norske tekster]. Strømming via Filmoteket.

Arnesen, K. (2022). Elias Hofgaard. I Store Norske Leksikon. Hentet 16.08.2024

Befring, E. (2020). Grunnbok i spesialpedagogikk. Universitetsforlaget.

Diesen, H. (2021). Talegaven – fra Ragnhild til Helen Keller. Cappelen Damm.

Marie Heurtin. (2024, 14. august). Wikipedia.

Strande, O. B. (2018). NRK.no.

Erfaringer

Hvis du har erfaringer med det som er beskrevet her eller har assosiasjoner til andre kunstverk, eller hvis du ser feil og har kommentarer: Send e-post til This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Beskrivelse

ved Anita A. Nygård 19.08.2024