Tekster
Nilssen, Olaug
Tung tids tale
Elektronisk tekst (ikke åpent tilgjengelig)
Form og innhold
Romanen Tung tids tale (Nilssen, 2017) forteller om en mor med ubetinget kjærlighet til sin sønn. Hun kjemper for å forstå hva som skjer med sønnen, kjemper for å gi ham den omsorgen og oppfølgingen han virkelig trenger.
Olaug Nilssen sin sønn Daniel forandrer seg; han stagnerer og går tilbake i utviklingen. Han får etter hvert diagnosen autisme, og blir til slutt diagnostisert som psykisk utviklingshemmet. Olaug og Daniels far kjemper i lang tid imot dette, men må til slutt akseptere det, fordi en slik diagnose vil gi mer avlastning og hjelp, noe som også kan gjøre situasjonen bedre for sønnen.
Olaug kjemper mye. Hun kjemper
MOT det som foregår i sønnens utvikling. Barnehagen, skolen, barnepsykologen og andre instanser ser ikke det samme som foreldrene har sett i de første årene, de ser ikke Daniel som kunne prate og synge. Er han borte? Kommer han ikke tilbake? Hva er sant, hvem eier sannheten? Hva er egentlig virkelig?
MOT sin egen sønn som etter hvert blir voldelig. Hvordan kan man hjelpe et barn som blir så frustrert at det kommer ut i vold?
MOT å ikke bli tatt på alvor av de offentlige instansene, naboen, de på apoteket.
MOT samfunnet, som krever diagnoser for å få rett til å få den hjelpen man faktisk har behov for.
MOT alle instansene som er involvert, for det er ikke én instans som kan hjelpe deg med alt du trenger. De ulike instansene har hvert sitt fagområde og hver sin kompetanse. Ser de ulike instansene bare deler av Daniel sin situasjon? Mister de helheten? Vil de ikke se helheten?
MOT å sette diagnosen "psykisk utviklingshemmet". Det er et eksistensielt engasjement, hun og mannen vil ikke sette en slik diagnose.
Alt dette gjør hun
FOR Daniel. For at han skal få leve godt, i omgivelser som er tilpasset han. For at han skal få det best mulig i livet og i samfunnet. For at Olaug og familien skal leve best mulig i samfunnet vårt.
Romanen er en rystende, gripende og vakker historie om subjektet Daniel og om kampen mot objektivering gjennom diagnoser. Det er en samfunnskritisk bok, som forteller hvor utfordrende det kan være å oppdra et barn med særskilte behov i dagens Norge. Problemet kan være å finne offentlige midler til de såkalte «gråsonebarna» (Tjora, 2013).
Temaer
Ubetinget kjærlighet (nestekjærlighet), Omsorg, Annerledeshet, Verdi, Verdighet, Sorg, Kamp, Tilrettelegging, Byråkrati, Offentlig Støtte, Solidaritet (fellesskap), Objektivering. Diagnosesamfunn, Foreldreskap, Barn med særskilte behov, Psykisk utviklingshemming, Autisme
Supplerende kunstverk
Bilder:
Aisato, L. (u.å.) Om diagnoser (Fra DB-Magasinet)
Munch, E. (1893). Skrik. [Tempera og fettstift på papplate, 91 x 73,5 cm], Nasjonalmuseet, Oslo.
Filmer:
Améris, J-P. (Regissør). (2014). Marie’s story. [95 min, Engelsk tale, norske tekster] Gratis strømming via Filmoteket
Se OE-databasen
Howard, R. (2001). A beautiful mind [135 min. Engelsk tale, norske tekster]. Strømming via SF-anytime
Rothwell, J. (Regissør). (2020). The reason I jump [82 min. Engelsk tale, norske tekster]. Gratis strømming via Filmoteket
Williams, R. R. (Regissør). (2016). Life, animated [92 min. Engelsk tale, engelske tekster]. Stømming via AppleTV+
DVD (2017) Platekompaniet
Musikk:
Coldplay. (2005). Fix you. YouTube (4:53).
Joni Mitchell. (1969). Both sides, now. YouTube (4:30).
Kari Bremnes. (2017). Det kunne skjedd. YouTube (3:56)
Sufjan Stevens. (2015). Should have known better. YouTube (5:04).
Tekster:
Heivoll, G. (2013). Over det kinesiske hav: Roman. Tiden.
Haddon, M. (2004). The curious incident of the dog in the night-time. Vintage. Bok Ark.no
Higashida, N. (2014). Hvorfor hopper jeg? Pantagruel. Bok Ark.no
Vesaas, H. M. (1945). Tung tids tale. I Tung tids tale: Dikt (s. 59). Aschehoug. NB digital
Vesaas, T. (1998). Tusten. I Noveller i samling (s. 344-364). Gyldendal (1952). NB digital
Tilgang og referanser
Nilssen, O. (2017). Tung tids tale. Samlaget. Tilgjengelig både som trykt bok, e-bok og lydbok, bl.a. fra Ark bokhandel
Tjora, H. (2013, 16. mars). Læreren ønsker å hjelpe og ber om ekstra tiltak, men tiltakene kommer ikke. Dagbladet – Magasinet.
Erfaringer
Romanen har vært brukt i et arbeidskrav for masterstudenter ved NLA Høgskolen campus Sandviken, i emnet P302 Pedagogisk filosofi og grunnlagstenkning. Arbeidskravet bestod i å reflektere over ett eller flere pedagogiske grunnlagsproblem belyst i boken, med forventninger om å vise tilknytning til relevant litteratur og filosofier i emnet.
Hvis du har erfaringer med det som er beskrevet her eller har assosiasjoner til andre kunstverk, eller hvis du ser feil og har kommentarer: Send e-post til
Beskrivelse
ved Anne Marte Spydslaug 17.12.2024